Pomimo, iż każdy z producentów podaje przedział czasowy bądź przebieg, po jakim należy wymienić olej, to regularną kontrolę jego poziomu, należy przeprowadzać, chociażby ze względu na możliwość wykrycia nieprawidłowości w zakresie pracy silnika czy szczelności misy. Jak to zrobić?
Najlepiej na zimnym silniku bądź po upłynięciu co najmniej kwadransa od zakończenia jazdy. Duże znaczenie na prawidłowość odczytu ma także fakt, czy pojazd stoi na równej powierzchni. Każdy zbiornik olejowy jest wyposażony w tzw. bagnet, za pomocą którego można z łatwością odczytać poziom oleju. Po wyciągnięciu go z misy, należy przetrzeć koniec do sucha i ponownie zanurzyć, by uzyskać jak najbardziej wiarygodny wynik. Bagnet posiada oznaczenia normy (wraz ze wskazaniem poziomu minimalnego i maksymalnego).
Oprócz ilości oleju, warto także zwrócić uwagę na jego konsystencję i kolor. Jeżeli zaniepokoi Cię zbyt ciemne zabarwienie bądź niewłaściwy zapach, to koniecznie sprawdź cały układ, by uniknąć większej i kosztowniejszej awarii.