Współczesne oleje silnikowe to bardzo złożone i zaawansowane technologicznie produkty nad stworzeniem których pracują rzesze naukowców i specjalistów. Co dokładnie wchodzi w jego skład i zapewnia, że silnik naszego auta działa niezawodnie?
Główny składnik każdego oleju silnikowego to tzw. baza olejowa. Różni się ona w zależności od typu oleju. Przykładowo w przypadku oleju mineralnego jego podstawa jest produktem powstającym podczas destylacji ropy naftowej. Warto również wspomnieć, iż bazą dla olejów syntetycznych wcale nie jest ropa. Produkty te są efektem skomplikowanej syntezy węglowodorów. Sama baza to oczywiście za mało, by chronić nowoczesne silniki i dlatego do olejów dodaje się specjalne dodatki uszlachetniające. Ważną ich grupą są detergenty oraz dyspergatory. Mają one za zadanie zapobiegać tworzeniu się osadów na metalowych częściach silników i tzw. szlamów, czyli zanieczyszczeń stałych. Kolejne dodatki w oleju (tzw. przeciwzużyciowe) zapobiegają przedwczesnemu zużywaniu się elementów w silniku, które narażone są na tarcie. Dodatki przeciwzatarciowe z kolei tworzą na powierzchni elementów metalowych poddawanych dużym naciskom specjalna warstwę ochronną. Oprócz tego w oleju znajdują się również specjalne substancje, które zmniejszają tarcie pomiędzy wszystkimi elementami. Są to tzw. modyfikatory tarcia. Silniki narażone są na działanie wody i dlatego do olejów dodaje się specjalne kwasy lub estry, które zapobiegają powstawaniu korozji. Podczas pracy silnika olej miesza się z powietrzem, co może przyczyniać się do powstawania piany i jego wypływaniem. By temu zapobiec do olejów dodaje się specjalne dodatki przeciwpienne.
To tylko podstawowe i najczęściej występujące w olejach dodatki. Wraz z upływem czasu ulegają one zużyciu i dlatego warto zawsze pamiętać o regularnej wymianie oleju na nowy. Oczywiście najlepiej na produkty Neste Oil.