Europejska klasyfikacja dla olei silnikowych

KLASYFIKACJA API

Amerykańska klasyfikacja API wyznacza klasy S dla silników benzynowych (np., API SM) i klasy C dla silników Diesla (np. CJ-4).

 

MIESZALNOŚĆ OLEI

Oleje mające takie samo przeznaczenie i odpowiadające tym samym klasom jakości z zasady można mieszać ze sobą. Podobnie oleje sezonowe można mieszać z olejami wielosezonowymi. Jeżeli jednak zalewa się olej o silnych właściwościach myjących do silnika w którym stosowany był olej słabo myjący, niskiej klasy, pierwszy okres wymiany oleju zaleca się skrócić, na przykład do 1000 kilometrów lub oczyścić zanieczyszczony silnik w inny sposób.
 

WYMIANA OLEJU

Olej należy zawsze zmieniać nie przekraczając wskazanego przez producentów samochodów okresów między wymianami. Maksymalny okres między wymianami skracają w szczególności:

  • jazda w mieście i na krótkich dystansach
  • jazda zimą z niedogrzanym silnikiem
  • warunki wysokiego zapylenia powietrza
  • zbyt wysokie temperatury otoczenia

Mimo stałego podwyższania jakości olei i zwiększania dopuszczanych przez producentów samochodów okresów między wymianami, najprostszym i najtańszym sposobem na przedłużenie żywotności silnika jest częsta zmiana oleju.

 

KONSUMPCJA OLEJU

Nawet sprawny silnik zużywa jakąś ilość oleju zwłaszcza w okresie zimowym i przy krótkich odcinkach jazdy, do oleju może przenikać nawet 10% paliwa. W ten sposób poziom oleju może się zwiększyć po czym przy długiej jeździe poziom może szybko spaść kosztem odparowywania i spalenia rozcieńczonego paliwem oleju.

Największe jednak zużycie oleju wywołuje długotrwała jazda na „pełnym gazie” oraz jazda na wysokich obrotach w połączeniu z częstymi hamowaniami silnikiem.

 

Dodaj komentarz